NASA loopt qua technologie natuurlijk altijd al wel voorop maar ook op het gebied van virtual reality staan deze organisatie alles behalve stil. Ze werken bij expedities steeds vaker samen met de grote bedrijven om de ruimte te kunnen blijven verkennen en ontdekken. Zo ook nu met Sony in de vorm van een virtual reality bril, de Playstation VR. NASA stuurt de laatste tijd steeds vaker menselijke robots de ruimte in. Echter is de inzetbaarheid van deze zogenaamde humanoid-robots beperkt doordat ze lastig te besturen zijn vanaf aarde. Logisch gevolg hiervan is dat NASA de samenwerking is aangegaan met Sony om d.m.v. Playstation VR dergelijke robots aan te sturen vanaf de aarde.

Playstation VR

Playstation VR

Playstation VR Demo Mighty Morphenaut

Door gebruik te maken van de Playstation VR headset en de Playstation Move controllers zijn NASA en Sony erin geslaagd een VR demo, genaamd Mighty Morphenaut, te ontwikkelen waarmee Robonaut 2 te bedienen is. Deze “menselijke” robot simuleert de bovenste helft van het menselijk lichaam met bewegende armen, handen en vingers. In de Mighty Morphenaut demo zie je wat de robot ziet als je de VR headset draagt. Doordat er vertraging zal optreden in de verbinding naar de ruimte, is daar al rekening mee gehouden en zie je naast de handen van de robot ook twee “spookhanden” (in het groen). Deze spookhanden bewegen zonder vertraging, de robothanden bewegen telkens ietsje later. Er zal nog redelijk wat werk aan de winkel zijn voordat virtual reality ingezet kan worden als trainingsmethode voor de controller op aarde,  De Mighty Morphenaut demo zal er uiteindelijk aan gaan bijdragen dat het gemakkelijker wordt controllers te trainen om robots te besturen en daadwerkelijk met menselijke robots de ruimte te gaan verkennen.

Video Mighty Morphenaut

In de video hierboven zie je een mooi voorbeeld van hoe Mighty Morphenaut precies werkt. Het fenomeen van de spookhanden die de vertraging in beeld brengen, is goed te zien. Omgaan met deze vertraging is een van de grootste uitdagingen voor NASA en Sony de komende jaren. Je moet je bedenken dat niet uitsluitend de vertraging lastig is om mee om te gaan maar ook het zweven en dus de voortdurende beweging van objecten door de gewichtsloosheid gecombineerd met deze vertraging.

Virtuix Omni

Virtuix Omni, een extra dimensie voor Virtual Reality

NASA experimenteert dus volop met het moderne virtual reality om nog beter in staat te zijn, de ruimte te verkennen en te onderzoeken. Niet alleen Playstation VR speelt hierin een belangrijke rol. NASA heeft in het verleden al vaker samen gewerkt en geëxperimenteerd met bijvoorbeeld de Oculus Rift, Virtuix Omni en HoloLens (Microsoft) en heeft een lange geschiedenis en ervaring met de oudere VR-systemen voor onder andere opleidings- en trainingsdoeleinden.