Oculus Rift

De Oculus Rift mag dan op het eerste oog een relatief eenvoudig apparaat lijken maar de realiteit is anders. Deze zogenaamde VR bril herbergt een schat aan technologische hoogstandjes waardoor je het gevoel krijgt ook daadwerkelijk in een spel te zitten, ondergedompeld te zijn in een virtuele wereld en zelfs één te worden met deze drie dimensionale virtuele wereld. Het is niet voor niets dus dat het zo lang heeft geduurd voordat er een virtual reality systeem op de markt kwam wat echt werkt en toegankelijk is.

Oculus Rift

Oculus Rift headset

Consumentenversie Oculus Rift

Zoals het er nu naar uit ziet zal de consumentenversie van de Oculus Rift ergens het eerste kwartaal van 2016 op de markt komen. Inmiddels kijkt er een hele community gespannen uit naar deze nieuwe VR gadget. Veel mensen volgen de ontwikkelingen van de Oculus Rift al sinds 1 augustus 2012, de dag dat deze VR Bril op kickstarter.com geplaatst werd om geld in te zamelen. Middels Crowdfunding is er vanaf die datum tot 1 september 2012 ongeveer 2.2 miljoen Euro opgehaald. Oculus VR, het bedrijf achter de Rift, heeft daardoor eind 2012 het eerste prototype van de Rift in de vorm van de Oculus Rift development kit (DK1) op de markt kunnen brengen. Halverwege 2014 kwam development kit 2 (DK2) en de meest recente, Crescent Bay, is ook al weer een tijdje op de markt.

Oculus Rift consumentenversie

Oculus Rift consumentenversie

Systeemeisen Rift

Voor een volledige en optimale virtual reality ervaring zonder hapering zul je wel een computer van formaat moeten aanschaffen met minimaal onderstaande specificaties.

  • Videokaart NVIDIA GTX 970 / AMD 290 gelijkwaardig of hoger
  • Processor Intel i5-4590 gelijkwaardig of hoger
  • Geheugen 8GB+ RAM
  • Video output Compatibel HDMI 1.3 video output
  • USB poorten 3x USB 3.0 ports plus 1x USB 2.0 port
  • Besturingssysteem Windows 7 SP1 64 bit or newer

Oculus VR heeft deze specificaties zo bepaald om het voor developers van VR-content makkelijker te maken, content te optimaliseren voor deze bekende hardwareconfiguratie. De “user experience” zal hierdoor altijd gegarandeerd, optimaal en hetzelfde zijn en virtual reality komt alleen dan dus volledig tot zijn recht. Wat belangrijk is, helemaal bij de lancering van de Oculus.

Oculus ready

Oculus ready

Oculus Ready Pc’s

Oculus VR is inmiddels een samenwerking aangegaan met een aantal grote en gerenommeerde PC-fabrikanten waardoor er begin komend jaar kant en klare, Rift geoptimaliseerde, pc-systemen op de markt gaan komen. Deze “krachtpatsers” zijn ontworpen, geassembleerd en getest, 100% rekening houdend met de vereiste specificaties van de Oculus Rift. De ultieme VR-ervaring is het doel op zich! Deze Oculus Ready Pc’s van bijvoorbeeld Alienware, Dell en Asus zullen te koop zijn vanaf ongeveer 900 EURO.

Oculus Rift games

Het is inmiddels bevestigd dat Oculus VR werkt aan zo’n 20 spellen die exclusief voor het Oculus Rift platform gaan uitkomen. Deze games zullen volledig worden gefinancierd door Oculus Studios, waarvan Brendan Iribe (Co-founder van Oculus VR) de eigenaar is, in ruil voor exclusiviteit. Overigens is het ook mogelijk dat andere VR-ontwikkelaars kunnen deelnemen aan het Oculus Studio programma. Naast deze in eigen beheer ontwikkelde virtual reality games, heeft Oculus VR ook zo’n 10 miljoen dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van games die niet exclusief voor het Rift-platform zijn maar onafhankelijk zijn.

Oculus Rift Games

Oculus Rift Games

Een klein overzicht van virtual reality games die uit gaan komen:

  • Eve Valkyrie (die zal worden gebundeld met Oculus Rift pre-orders)
  • Chronos
  • Edge of Nowhere
  • Damage Core
  • VR Sports Challenge
  • Esper
  • AirMechVR
  • Lucky’s Tale

Positiontracker

De positiontracker is toegevoegd aan DK2 (Oculus Rift development kit 2). Het position tracking systeem kan naast de draaiingen van het hoofd ook de voorwaartse en achterwaartse bewegingen van het het hoofd waarnemen en vastleggen. Dit zorgt ervoor dat virtual reality nog realistischer overkomt op het moment dat je de VR-bril draagt. Tevens minimaliseert deze techniek ook nog eens de kans op bewegingsziekte.

Oculus Rift: De headset

De Oculus Rift headset sluit je aan op je hoofd d.m.v. verticale en horizontale banden waarbij de HDMI- en USB-kabels aan de bovenste band bevestigd zijn. Het grote scherpe beeld in de bril wordt gegenereerd door twee lenzen die twee oLED-schermen vergroten zodat je gehele gezichtsveld gevuld wordt met behoud van kwaliteit, zonder- of met minimale kans op bewegingsziekte.

Oculus Rift headset

Oculus Rift headset

Overigens wordt bewegingsziekte ook veroorzaakt door de vertraging tussen de actie en reactie, ook wel latency genoemd. Als de beeldverwerking niet overeenkomt met de hoofdbeweging dan kun je daar dus ziek van worden. Bij DK1 was deze vertraging nog zo’n 60 milliseconden. Inmiddels is de latency teruggedrongen is tot 10 milliseconde bij de laatste DK2. Deze grote verbetering zorgt ervoor dat de gebruiker van de VR-bril geen of minimaal last heeft van bewegingsziekte.

De Rift zal ook voor brildragers comfortabel te dragen zijn doordat de afstand vanaf je gezicht tot de lenzen aangepast kan worden. Dus met andere woorden kun je deze afstand groter en kleiner maken.

oculus-rift-headset-binnen

Oculus Rift headset, ontworpen van binnen naar buiten

De Oculus Rift head tracking systeem bevat een aantal sensoren die essentieel zijn voor een volledige beleving van de virtuele wereld. Zo is de headset uitgerust met een magnetometer, een gyroscoop en een versnellingsmeter die alle drie samen met de bijgeleverde head tracking camera een bijdrage leveren aan de driedimensionaliteit.

Het scherm van de Oculus Rift

Waar de DK1 nog beschikte over een scherm van 1280 x 720 pixels (per oog 640 x 720 pixels zichtbaar) is de nieuwste Rift inmiddels uitgerust met een oLED full HD scherm van 1920 x 1080 pixels (per oog 960 x 1080 pixels zichtbaar). Een vrij grote verbetering die zorgt voor een helder, realistisch en energiezuinig beeld. Tevens is de refresh rate verhoogd van 60Hz naar 70Hz en is de framerate ook nog verbeterd. Hoe hoog de uiteindelijke resolutie van de definitieve consumentenversie zal zijn, is op het moment van schrijven nog een beetje onduidelijk maar vermoedelijk zal deze nog iets hoger zijn.

Het Geluid

Een belangrijke eigenschap voor het slagen van een virtual reality ervaring is geluid. Het geluid moet van alle kanten komen, dus als je je hoofd beweegt moet dit invloed hebben op de richting waar het geluid vandaan komt. Het zogenaamde 360 graden surround geluidseffect (VR audio) wordt mogelijk gemaakt door de al langer bestaande technologie die HRTF (Head Related Transfer Function) heet. Dit gecombineerd met het head tracking systeem van de Oculus Rift, welke de positie van je hoofd bepaald, zorgt voor een nog realistischere beleving.

VR audio

VR audio

De Rift is standaard uitgerust met een koptelefoon die gemakkelijk op de VR headset te monteren en demonteren is. Mocht je de bijgeleverde koptelefoon niet goed genoeg vinden of, dan vervang je hem dus eenvoudig voor een eigen exemplaar.

Samenwerking met Microsoft en Xbox integratie

Door een samenwerking met Microsoft zal er standaard een draadloze Xbox One controller meegeleverd worden bij de Oculus Rift en zal er een mogelijkheid zijn de bestaande Xbox One- en Xbox 360 games te streamen naar de Rift zoals dit nu ook al kan naar een pc met Windows 10 en tablets. De Rift functioneert daarmee als een grote virtuele bioscoop. Microsoft zal wellicht ook VR games gaan ontwikkelen voor de Oculus Rift, hier is echter op dit moment nog niet heel erg veel bekend en moeten we dit afwachten.

Oculus Rift Xbox One Controller

Standaard meegeleverd, de Xbox One Controller

Windows 10 zal ook compatibel zijn met de Oculus Rif, wat ontwikkelaars de mogelijkheid biedt content te ontwikkelen voor de pc. Je hebt overigens wel een redelijk krachtige PC nodig om VR content optimaal af te spelen op de Rift. Oculus adviseert bijvoorbeeld de GeForce GTX 970 als aanbevolen grafische kaart.

Oculus Touch

Oculus Touch is ontwikkeld om op een natuurlijke en intuïtieve manier uw virtuele wereld te controleren en te verkennen en uw ervaring nog realistischer te maken. Oculus Touch bestaat uit twee controllers waarmee uw armbewegingen visueel gemaakt worden en u dus objecten kunt aanraken, verplaatsen en bijvoorbeeld weggooien. Het draagt bij aan nog meer ondergedompeld voelen in de virtual reality.

Jammer maar helaas gaat de Touch niet samen met de Oculus Rift consumentenversie gereleased worden. En zal standaard een draadloze Xbox One controller bij de Oculus Rift geleverd worden. Of de Oculus Touch dus een succes gaat worden valt nog te betwisten en moeten we dus afwachten in 2016.

Oculus Rift Touch

Oculus Rift Touch Controller

Het design

Hoewel de development versies van de Oculus Rift er nog redelijk groot en lomp uitzagen, zal het design van de consumenten versie, die eerste kwartaal van 2016 uitkomt, substantieel verbeterd zijn. Door de ervaring van de afgelopen jaren is Oculus VR in staat geweest om een headset te ontwikkelen en te ontwerpen die licht is, goed aanvoelt en esthetisch van een bijzonder hoog niveau is. Een stabiele, degelijke headset die aan voelt alsof je een pet draagt. Het nieuwste design van Oculus Rift zal uitgerust zijn met verstelbare lenzen zodat brildragers deze VR-bril ook kunnen dragen en zal beschikken over een geavanceerd VR-geluidssysteem voor nog meer realisme.

Oculus Rift Design

Het design van de Oculus Rift

Oculus Home, het besturingssysteem

De consumentenversie van de Oculus Rift beschikt over het door Oculus zelf ontwikkelde besturingssysteem genaamd Oculus Home. De interface genereert een compact en gemakkelijk overzicht van beschikbare VR spellen, vriendenlijsten en overige content die te bekijken is met je Rift. In Oculus home kun je ook de instellingen van je VR bril aanpassen. Home is ontwikkeld om alles binnen één interface te kunnen regelen, aldus de ontwikkelaars van de Oculus. Chatten met je vrienden of nieuwe games of films kopen doe je dan ook binnen deze interface. Verder beschikt de Home interface over een virtuele klok en een icoontje van een batterij bovenin beeld zoals we ook wel kennen van een telefoonscherm.

Oculus Home

Oculus Home