De technologische vooruitgang gaat in een sneller tempo dan ooit? Technische hoogstandjes die we nu de normaalste zaak van de wereld vinden leken tien jaar geleden onmogelijk, hoe erg we ons best ook deden er een voorstelling van te maken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de ongelofelijk snelle ontwikkeling van de mobiele telefonie en de televisie en bijvoorbeeld de grote invloed van social media. Ook virtual- en augmented reality behoren tot deze categorie, het was jaren geleden niet voor te stellen dat deze technieken beschikbaar zouden gaan worden voor consumenten en al helemaal niet voor de massa. Maar wat is virtual reality en augmented reality nu precies en wat is het verschil tussen deze twee en wat zijn de overeenkomsten? We zullen het middels dit artikel proberen duidelijk te maken!

Virtual reality in de jaren 90

In de jaren 90 is virtual reality al eens een hype geweest met meerdere start-ups op dit gebied. Toch is virtual reality toen niet van de grond gekomen voor de consumentenmarkt. Vrijwel de enige echte bekende “toegankelijke” virtual reality bril was de Nintendo Virtual Boy, welke in 1995 op de markt kwam maar na een jaar al weer uit de verkoop werd gehaald. Hierna heeft Nintendo niet mee geprobeerd de techniek te verbeteren. Ook nu er de komende tijd aardig wat fabrikanten met hun virtual reality bril op de markt gaan komen, is het bij Nintendo rustig als het op VR aan komt.

Nintendo virtual boy

Nintendo virtual boy, eerste consumenten virtual reality bril in de jaren 90

Augmented reality is reeds succesvol

Op dit moment kun je de conclusie trekken dat AR commercieel gezien voor ligt op VR. Er zijn de afgelopen jaren al redelijk wat toepassingen en hardware op de markt gekomen die succesvol waren of bestaansrecht hadden. Denk bijvoorbeeld maar aan de app Layar, AR codes en de ontwikkeling van Google Glass. Hoewel van de laatstgenoemde alleen nog maar development versies op de markt zijn geweest en ook deze inmiddels niet meer publiek beschikbaar zijn, is Google er achter de schermen nog altijd actief mee bezig.

Wat is Augmented Reality?

Augmented reality, in het Nederlands “Toegevoegde realiteit”, brengt de echte wereld en een door ontwikkelaars gecreëerde virtuele wereld bij elkaar in één beeld waarbij er een interactie tussen beide werelden mogelijk is. Bij AR ben je altijd bewust van het verschil tussen deze werelden. Microsoft is op dit moment bezig met de ontwikkeling van een augmented reality bril, genaamd de Hololens.

Augmented reality

Augmented reality

Wat is virtual reality?

Virtual reality is de techniek waarbij door ontwikkelaars een virtuele wereld wordt gecreëerd waarmee een interactie kan worden aan gegaan en waarbij het de bedoeling is dat het voor de gebruiker moeilijk wordt om het verschil tussen de echte wereld en de virtuele wereld aan te geven. Je hebt vrijwel altijd een virtual reality headset (bijvoorbeeld de Oculus Rift) nodig om de virtuele wereld te kunnen ervaren.

De verschillen en de overeenkomsten

Virtual reality en augmented reality hebben beide het doel om een gevoel van onderdompeling voor de gebruiker te bewerkstelligen maar doen dit beide op een andere manier. Bij AR blijf je jezelf bewust van de echte wereld om je heen waar VR je isoleert uit de echte wereld en de onderdompeling plaats vindt in een 100% gecreëerde virtuele wereld. Virtual reality is een techniek die zich uitermate goed leent voor video games, augmented reality zou een toevoeging kunnen zijn voor webshops.

Bestaansrecht van augmented- en virtual reality

Microsoft Hololens augmented reality

Microsoft Hololens augmented reality

Zowel augmented reality als virtual reality zouden naar mijn mening een succes kunnen worden waarbij ik denk op dit moment AR een kleine voorsprong heeft op VR. Google is al reeds enkele jaren bezig geweest met de ontwikkeling van Google Glass maar ook Microsoft is hard bezig met de ontwikkeling van Hololens. De ontwikkeling van VR is simpelweg wat gecompliceerder en iets langzamer op gang gekomen. In 2016 zullen er overigens meerdere VR headsets op de markt gaan komen waardoor het voor de ontwikkelaars van games en applicaties ook interessant wordt voor dit medium te gaan ontwikkelen. Te verwachten is dan ook dat virtual reality in 2016 en de komende jaren een inhaalslag zal gaan maken ten opzichte van augmented reality.